Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Najdłuższa droga wojewódzka pozostanie nadal tylko wojewódzką

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
12-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
12-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Najdłuższa droga wojewódzka pozostanie nadal tylko wojewódzką
fot. Maciej Mikulski
Liczy 225 kilometrów i łączy Lublin z Grabownicą Starzeńską w województwie podkarpackim. Droga wojewódzka nr 835 jest najdłuższym tej klasy traktem w Polsce. Od wielu lat trwały starania, aby trasa została zaliczona do kategorii dróg krajowych. Jakie są na to szanse?

Początkowo jedną z przeszkód był fatalny stan nawierzchni, ten problem jednak zniknął po wieloletniej modernizacji. Obecnie niejeden kierowca poruszający się drogą krajową mógłby sobie życzyć takiego komfortu jazdy. DW835 na północ od Biłgoraja w wielu miejscach posiada przekrój 2+1, umożliwiając naprzemienne wyprzedzanie. Na południu, w miejscowości Gniewczyna Łańcucka, został w ubiegłym roku uruchomiony odcinkowy pomiar prędkości. Trwają procedury mające na celu wyłonienie wykonawcy na budowę obwodnicy Tarnogrodu, a Zarząd Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie prowadzi prace związane z wykonaniem dokumentacji rozbudowy trasy od granicy województwa do Sieniawy. Czy z związku z tym są perspektywy na powrót do rozmów o nowej drodze krajowej?

- Obecnie zarządzamy dwiema drogami krajowymi o układzie południkowym. Droga nr 19 na południe od Lublina to odcinek w klasie S, natomiast droga nr 17 jest w trakcie procesu inwestycyjnego. Na południu województwa równoleżnikową spójność tych dwóch dróg zapewnia droga krajowa nr 74, która jest w trakcie modernizacji - mówi Łukasz Minkiewicz z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Lublinie i dodaje, że DW835 nie jest konieczna w celu zapewnienia spójności innych dróg krajowych w regionie. Zarządca argumentuje ponadto, że trasa ta nie spełnia kryteriów wskazywanych dla dróg krajowych w Ustawie o drogach publicznych.

Sprawdźmy zatem, co mówi artykuł 5. wspomnianej Ustawy - według którego do dróg krajowych zalicza się:
1) autostrady i drogi ekspresowe oraz drogi leżące w ich ciągach do czasu wybudowania autostrad i dróg ekspresowych;
2) drogi międzynarodowe;
3) drogi stanowiące inne połączenia zapewniające spójność sieci dróg krajowych;
4) drogi dojazdowe do ogólnodostępnych drogowych przejść granicznych obsługujących ruch osobowy i towarowy bez ograniczeń ciężaru całkowitego pojazdów (zespołu pojazdów) lub wyłącznie ruch towarowy bez ograniczeń ciężaru całkowitego pojazdów (zespołu pojazdów);
5) drogi alternatywne dla autostrad płatnych;
6) drogi stanowiące ciągi obwodnicowe dużych aglomeracji miejskich.

Niezależnie od interpretacji w kontekście DW835, należy zaznaczyć, że znane są przypadki, w których drogą krajową jest trasa niespełniająca wyżej wymienionych wytycznych - na przykład DK76, łącząca wieś Wilgę w województwie mazowieckim z Łukowem w województwie lubelskim. W 2006 roku podejmowany był nawet temat „zdegradowania” wspomnianej drogi krajowej do kategorii dróg wojewódzkich, jednak nie stało się tak, ponieważ - uwaga - „pozbawienie drogi nr 76 kategorii dróg krajowych możliwe będzie jedynie w sytuacji, gdy nowy zarządca drogi, w tym przypadku władze samorządowe województwa mazowieckiego i lubelskiego zaliczą ww. drogę do kategorii dróg wojewódzkich” (odpowiedź Piotra Stomma, podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, na interpelację w sprawie zmiany kategorii drogi krajowej nr 76 na wojewódzką, 2006 rok). Samorządy jednak tego nie zrobiły i droga łącząca Wilgę z Łukowem jest nadal drogą krajową. Czy podobne problemy spotykały byłe drogi krajowe, które zostały zastąpione autostradami lub „ekspresówkami”? Do tego tematu jeszcze wrócimy.

Tymczasem na zmianie kategorii DW835 najbardziej zależy biłgorajanom. Jakie znaczenie ma sprawa dla ich miasta? Aktualnie Biłgoraj, liczący 25 tys. mieszkańców, pozbawiony jest bezpośredniego dostępu do sieci dróg krajowych - najbliżej znajduje się DK74 we Frampolu. Ministerstwo Infrastruktury, w odpowiedzi na interpelację poselską (nr 20017, 2011 rok), przekonuje jednak, że „fakt zaliczenia dróg do kategorii dróg krajowych nie spowoduje automatycznie poprawy ich stanu technicznego i warunków ruchu. Zwiększenie długości dróg krajowych nie oznacza proporcjonalnie wzrostu środków finansowych, którymi dysponuje generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad na przebudowę, remonty oraz utrzymanie i ochronę dróg krajowych.”

Obecnie MI mówi jednym głosem z GDDKiA, wykazując, że DW835 przebiega równolegle do drogi ekspresowej S19, która przejęła w istotnym stopniu ruch pojazdów, w szczególności ciężkich, z istniejącej sieci dróg publicznych w regionie. W 2005 roku Ministerstwo odpowiedziało na inną interpelację poselską (nr 4244), że „prace nad weryfikacją sieci dróg krajowych zostały wstrzymane do czasu opracowania wyników Generalnego Pomiaru Ruchu 2005 w II kwartale 2006r. W związku z powyższym ewentualne zaliczenie drogi Nr 835 do kategorii dróg krajowych zostanie ponownie rozważone po wnikliwej analizie wyników Generalnego Pomiaru Ruchu 2005.”

– Wyniki Generalnych Pomiarów Ruchu na drogach krajowych i drogach wojewódzkich są każdorazowo poddawane wnikliwej analizie. Stanowią one istotny element w procesie podejmowania decyzji odnośnie do kształtowania sieci dróg krajowych. Analiza wyników GPR z 2005 r. nie dała podstaw, aby zliczyć drogę wojewódzką nr 835 do kategorii dróg krajowych - średni dobowy ruch wyniósł 5939 poj./dobę, natomiast średni dobowy ruch na drogach krajowych wyniósł 8224 poj./dobę - mówi Rafał Jaśkowski, Dyrektor Biura Komunikacji Ministerstwa Infrastruktury i dodaje, że z inicjatywą zmiany kategorii drogi wojewódzkiej na krajową może wystąpić pełniący obowiązki zarządcy drogi – w tym przypadku Zarząd Województwa Lubelskiego oraz Zarząd Województwa Podkarpackiego. Jak zatem do sprawy odnoszą się samorządy na szczeblu wojewódzkim?

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego odsyła do Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie, który z kolei informuje, że nie uczestniczył w rozmowach dotyczących ewentualnej zmiany kategorii DW835 z wojewódzkiej na krajową i nie wpływały też żadne wnioski od samorządów lub użytkowników drogi. Nieco inną optykę na sprawę przedstawia za to Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego:

– Z punktu widzenia województwa, jak również z definicji drogi krajowej, odcinek drogi wojewódzkiej 835 od autostrady A4 na północ do granicy z województwem lubelskim i dalej do Lublina (o długości ok. 30 km na terenie Podkarpacia) może kwalifikować się do zmiany kategorii na wyższą, ze względu na fakt, że jest to droga łącząca dwa województwa, jednocześnie przenosząca ruch pojazdów pomiędzy drogą ekspresową S17 a autostradą A4, co zdecydowanie wskazuje na jej ponadregionalny charakter i duże znaczenie w sieci drogowej południowo-wschodniej Polski - przekazuje Aleksandra Gorzelak-Nieduży, dodając jednak, że w województwie podkarpackim także nie uświadczono wniosków od jednostek samorządu terytorialnego czy od samych kierowców.

Departament Dróg i Transportu Zbiorowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego idzie jednak dalej, podsumowując, że „województwo nie występowało również w ostatnich latach o zmianę zarządcy, nie były też prowadzone takie uzgodnienia z Województwem Lubelskim. Podyktowane jest to głównie tym, że ogólnie obserwuje się tendencję przeciwną tj. przekazywanie dróg o podobnych parametrach przez GDDKiA na samorządy (w szczególności dotyczy to dróg zastąpionych wybudowanymi drogami szybkiego ruchu). Zatem uzyskanie zgody na zmianę zarządcy tej drogi na GDDKiA wydaje się być mało realne.”

Jak widać na przykładzie drogi wojewódzkiej nr 835, oraz wspomnianej drogi krajowej nr 76, zmiana kategorii na wyższy lub niższy szczebel jest skomplikowanym procesem, w którym każdorazowo potrzebna jest jednoczesna chęć kilku podmiotów. Z tym bywa różnie lub - jak w tym przypadku - nie ma takiej woli po żadnej stronie (za wyjątkiem województwa podkarpackiego). W najbliższym czasie kierowcy nie zobaczą zatem czerwonych tabliczek z numerem drogi, a jedynie w dalszym ciągu trzycyfrowe, żółte „835”.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

GDDKiA przeciwna podwyżkom cen przejazdów na autostradach

Drogi i autostrady

GDDKiA przeciwna podwyżkom cen przejazdów na autostradach

Damian Kelman 12 marca 2025

Trzeba wyremontować wiadukt na DK-94

Drogi i autostrady

Trzeba wyremontować wiadukt na DK-94

inf. pras./Red. 06 marca 2025

Strabag rozbuduje DK-22 w Gnojewie

Drogi i autostrady

Metan na budowie tunelu pogorszył wyniki Mostostalu

Drogi i autostrady

Kto wyremontuje S11?

Drogi i autostrady

Kto wyremontuje S11?

Damian Kelman 05 marca 2025

W ciągu dróg krajowych będzie 18 tuneli. Teraz jest siedem

Drogi i autostrady

Zobacz również:

GDDKiA przeciwna podwyżkom cen przejazdów na autostradach

Drogi i autostrady

GDDKiA przeciwna podwyżkom cen przejazdów na autostradach

Damian Kelman 12 marca 2025

Trzeba wyremontować wiadukt na DK-94

Drogi i autostrady

Trzeba wyremontować wiadukt na DK-94

inf. pras./Red. 06 marca 2025

Strabag rozbuduje DK-22 w Gnojewie

Drogi i autostrady

Metan na budowie tunelu pogorszył wyniki Mostostalu

Drogi i autostrady

Kto wyremontuje S11?

Drogi i autostrady

Kto wyremontuje S11?

Damian Kelman 05 marca 2025

W ciągu dróg krajowych będzie 18 tuneli. Teraz jest siedem

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5